နေမာတႆ ဘဂဝေတာ အရဟေတာ သမၼာသမၺဳဒၶႆ ။
*မင္းကြန္း ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏ ခႏၶာငါးပါး ၀ိပႆနာလကၤာ* (၁) ႐ုပ္ဟုတြင္မည္၊ ခႏၶာသည္ကား၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတည္ထဘဲ၊ ခဏျဖစ္လ်က္၊ ခဏပ်က္၏၊ ျဖစ္ပ်က္ႏွစ္တန္၊ ႏွိပ္စက္ဒဏ္ျဖင့္၊ တရံမစဲ၊ လြန္ဆင္းရဲ၏၊ ခိုင္ျမဲေက်ာမာ၊ ႏွစ္မပါဘူး၊ ပညာစကၡဳ၊ ေျမာ္ေထာက္ရွဳလွ်င္၊ သူ႔သဘာ၀၊ အနိစၥႏွင့္၊ ဒုကၡ, အနတၱာ၊ မွန္လွစြာ၏၊ ငါ, ငါ့ဥစၥာ၊ ငါ့လိပ္ျပာဟု၊ ဘာတစ္ခုမွ်၊ မဟုတ္ၾကသည္၊ ဓမၼသက္သက္ပါတကား။ (၂) ေ၀ဒနာတြင္မည္၊ ခႏၶာသည္ကား၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတည္ထဘဲ၊ ခဏျဖစ္လ်က္၊ ခဏပ်က္၏၊ ျဖစ္ပ်က္ႏွစ္တန္၊ ႏွိပ္စက္ဒဏ္ျဖင့္၊ တရံမစဲ၊ လြန္ဆင္းရဲ၏၊ ခိုင္ျမဲေက်ာမာ၊ ႏွစ္မပါဘူး၊ ပညာစကၡဳ၊ ေျမာ္ေထာက္ရွဳလွ်င္၊ သူ႔သဘာ၀၊ အနိစၥႏွင့္၊ ဒုကၡ, အနတၱာ၊ မွန္လွစြာ၏၊ ငါ, ငါ့ဥစၥာ၊ ငါ့လိပ္ျပာဟု၊ ဘာတစ္ခုမွ်၊ မဟုတ္ၾကသည္၊ ဓမၼသက္သက္ပါတကား။ (၃) သညာတြင္မည္၊ ခႏၶာသည္ကား၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတည္ထဘဲ၊ ခဏျဖစ္လ်က္၊ ခဏပ်က္၏၊ ျဖစ္ပ်က္ႏွစ္တန္၊ ႏွိပ္စက္ဒဏ္ျဖင့္၊ တရံမစဲ၊ လြန္ဆင္းရဲ၏၊ ခိုင္ျမဲေက်ာမာ၊ ႏွစ္မပါဘူး၊ ပညာစကၡဳ၊ ေျမာ္ေထာက္ရွဳလွ်င္၊ သူ႔သဘာ၀၊ အနိစၥႏွင့္၊ ဒုကၡ, အနတၱာ၊ မွန္လွစြာ၏၊ ငါ, ငါ့ဥစၥာ၊ ငါ့လိပ္ျပာဟု၊ ဘာတစ္ခုမွ်၊ မဟုတ္ၾကသည္၊ ဓမၼသက္သက္ပါတကား။ (၄) သခၤါရတြင္မည္၊ ခႏၶာသည္ကား၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတည္ထဘဲ၊ ခဏျဖစ္လ်က္၊ ခဏပ်က္၏၊ ျဖစ္ပ်က္ႏွစ္တန္၊ ႏွိပ္စက္ဒဏ္ျဖင့္၊ တရံမစဲ၊ လြန္ဆင္းရဲ၏၊ ခိုင္ျမဲေက်ာမာ၊ ႏွစ္မပါဘူး၊ ပညာစကၡဳ၊ ေျမာ္ေထာက္ရွဳလွ်င္၊ သူ႔သဘာ၀၊ အနိစၥႏွင့္၊ ဒုကၡ, အနတၱာ၊ မွန္လွစြာ၏၊ ငါ, ငါ့ဥစၥာ၊ ငါ့လိပ္ျပာဟု၊ ဘာတစ္ခုမွ်၊ မဟုတ္ၾကသည္၊ ဓမၼသက္သက္ပါတကား။ (၅) ၀ိညာဏ္တြင္မည္၊ ခႏၶာသည္ကား၊ ျမင့္ရွည္ကာလ၊ မတည္ထဘဲ၊ ခဏျဖစ္လ်က္၊ ခဏပ်က္၏၊ ျဖစ္ပ်က္ႏွစ္တန္၊ ႏွိပ္စက္ဒဏ္ျဖင့္၊ တရံမစဲ၊ လြန္ဆင္းရဲ၏၊ ခိုင္ျမဲေက်ာမာ၊ ႏွစ္မပါဘူး၊ ပညာစကၡဳ၊ ေျမာ္ေထာက္ရွဳလွ်င္၊ သူ႔သဘာ၀၊ အနိစၥႏွင့္၊ ဒုကၡ, အနတၱာ၊ မွန္လွစြာ၏၊ ငါ, ငါ့ဥစၥာ၊ ငါ့လိပ္ျပာဟု၊ ဘာတစ္ခုမွ်၊ မဟုတ္ၾကသည္၊ ဓမၼသက္သက္ပါတကား။ ။

Tuesday 17 May 2011

လွခ်င္သူတိုင္းအတြက္ဖန္တီးရွင္


အခန္း (၁)
အလွဖန္တီးရွင္ဆိုသည္မွာ
        ေလာကတြင္ရွိၾကေသာ ေယာက်ၤားမိန္းမအားလံုးတို႔သည္ အလွအပကို ျမတ္ႏိုးၾက၏။ ခံုမင္ႏွစ္သက္ၾက၏။ လိုိခ်င္တပ္မက္ၾက၏။ ပိုင္ဆိုင္ခ်င္ၾက၏။ အလွအပျဖင့္လူမ်ားစြာကို ၾကည္ႏူးေက်နပ္ေစခ်င္ၾက၏။ ရႊင္လန္း ၀မ္းေျမာက္ေစခ်င္ၾက၏။ အလွအပကိုျမင္ရလွ်င္လည္း ၾကည္ႏူးေက်နပ္ၾက၏။ ရႊင္လန္း၀မ္းသာၾက၏။
        လူအမ်ားစုသည္ ေန႔စဥ္ႏွင့္အမွ် မိမိခႏၶာကိုယ္ကို လွပတင့္တယ္ေစၿပီး သူတစ္ပါးတို႔ အာရံုညြတ္ တပ္မက္ေစၾကရန္ ရည္ရြယ္လ်က္ မိမိခႏၶာကိုယ္ကို အ၀တ္အမ်ိဳးမ်ိဳး ေရႊ၊ေငြ၊စိန္ ေက်ာက္သံပတၱျမားအသီးသီး၊ ႏွင္းဆီ၊ စံပယ္စသည့္ပန္းအသြယ္သြယ္ မိတ္ကပ္နံ႔သာမ်ိဳးစံု ခ်ယ္လွ်က္အမ်ိဳးမ်ိဳးဆင္ယင္ခ်ယ္သကာ လွသည္ထက္ လွေစရန္၊ တင့္တယ္သည္ထက္တင့္တယ္ေစရန္၊ ျပဳလုပ္ေနၾက၏။ ကာယေလ့က်င့္ခန္းကိုလည္း နည္းမ်ိဳးစံုေအာင္ ေလ့က်င့္ေနၾက၏။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း လူတို႔၏ရုပ္ခႏၶာကိုယ္သည္ ပင္ကိုယ္ထက္သာ၍ လွေနၾက၏။ သာ၍ တင့္တယ္ေနၾက၏။ ၾကာပန္းသည္ ကိုယ္တိုင္လည္းလွ၏။ သူ၏ပတ္၀န္းက်င္ေရကိုလည္းလွပေစ၏။ စိတ္ေကာင္ ေစတနာေကာင္းရွိၿပီး သူတစ္ပါးကို ကူညီတက္သူသည္ ကိုယ္တိုင္လည္း စိတ္သေဘာထားလွသူျဖစ္ၿပီး သူ႔ပတ္၀န္းက်င္ကိုလည္း လွပေစသူျဖစ္၏။ လွခ်င္သူသည္ စိတ္ေကာင္းေစတနာေကာင္းမ်ားကို ဖန္တီး ထားရမည္ျဖစ္သည္။
        ေစတနာသည္ ကံမည္၏။ ေစတနာသည္ ေစ့ေဆာ္ျခင္းျဖစ္၏။ ေကာင္းေသာေစ့ေဆာ္ျခင္းေၾကာင့္ ေကာင္းေသာကံမ်ားျဖစ္၏။ မေကာင္းေသာေစ့ေဆာ္ျခင္းေၾကာင့္ မေကာင္းေသာကံမ်ားျဖစ္၏။ ေကာင္းေသာ ေစ့ေဆာ္ျခင္းသည္ ေကာင္းက်ိဳးကိုအစဥ္ျဖစ္ေစ၍ အလွေပါင္းခေညာင္းေန၏။ ေကာင္းမေကာင္းကို ခြဲျခားသိေနျခင္း၊ ေကာင္းျခင္းအတြက္ ရုန္းကန္လႈပ္ရွားေနျခင္းသည္ မေကာင္းျခင္းကို အႏိုင္ရ၍ လွပေနျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ထိုသို႔မဟုတ္ဘဲ ေကာင္းျခင္းအတြက္ ရုန္းကန္ျခင္းကိုရပ္တန္႔သြားလွ်င္ မေကာင္းကိုအေကာင္းထင္၍ အေကာင္းကိုမေကာင္းထင္သြားလွ်င္ အက်ည္းတန္အရုပ္ဆိုးသြားရေတာ့၏။ ျမတ္ဗုဒၶက မေကာင္းမႈကိုမျပဳရန္၊ ေကာင္းမႈကိုျပဳ၍ စိတ္ကိုစင္ၾကယ္စြာထားရန္ တိုက္တြန္းထား၏။ (၀ိ၊ ႒၊ ၁၊ ၁၅၄) စိတ္ကိုျဖဴစင္ေစရန္ ႀကိဳးစားသင့္၏။ ထိုသို႔မဟုတ္ပါက ေန႔ရက္မ်ားၾကာလာသည္ႏွင့္အမွ် စိတ္ကိုမဖြတ္ေလွ်ာ္တက္လွ်င္ စိတ္အစဥ္ညစ္ႏြမ္း၍ မရႊင္မလန္းျဖစ္လ်က္ စိတ္ညစ္ၿပီး အက်ည္းတန္ အရုပ္ဆိုးေနတက္၏။
        လူသည္ ဘ၀ေပးအေျခအေနအရ မိမိရပ္တည္ရာ ေမြ႕ေလ်ာ္ရာ၀မ္းတစ္ထြာျဖည့္ရာ၌ သစၥာရွိစြာ သတၱိရွိစြာ ရိုးသားစြာတြယ္ဖက္ထားလ်က္ ျဖဴစင္ေသာစိတ္ကို ေမြးျမဴထားမွသာ အစဥ္လွပေနမည္ျဖစ္၏။ လွပေသာ သမိုင္းအတြက္ လွပေသာစိတ္ဓာက္လို၏။ မွန္ကန္ျခင္းသည္လွ၏။ မွ်တျခင္းသည္လည္းလွ၏။ စာနာျခင္းသည္လည္းလွ၏။ ၾကင္နာျခင္းသည္လည္းလွ၏။ ျမင့္ျမက္သန္႔စင္ျခင္းသည္လည္းလွ၏။ ၾကင္နာေသာ ႏွလံုးသားသည္ သရဖူမ်ားထက္လွ၏။ ရိုးသားေသာယံုၾကည္ခ်က္မ်ားသည္ မင္းေဆြမင္းမ်ိဳးထက္ ျမင္႔ျမတ္၏။ ရုပ္လွသူတုိင္း ျမင္႔ျမတ္သန္႔စင္ခ်င္မွသန္႔စင္ေသာ္လည္း ျမင္႔ျမတ္သန္႔စင္မူကား အျမဲလွေန၏။ လွခ်င္သူမ်ားသည္ စိတ္ဓာက္ျမင္႔ျမတ္သန္႔စင္ေစရန္ ႀကိဳးစားျခင္းျဖင္႔ အလွသရဖူကို ေဆာင္ႏိုင္၏။
        ႏွလုံးသားသည္ ျမင့္ျမတ္သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္ေသာအခါ စိတ္သည္လည္း ၿငိမ္းေအးခ်မ္းေျမ႕၏။ ေလာက၌ စိတ္သည္ လြန္စြာအေရးပါ၏၊ တန္ခုိးရွိ၏၊ စိတ္ကပင္ ဘ၀ကုိ ဖန္တီးႏုိင္၏၊ စိတ္ကပင္ ဘ၀ကုိ ဖ်က္ဆီးႏုိင္၏၊ စိတ္သန္႔ရွင္းျခင္းသည္ လွ၏၊ အႀကံသစ္၊ ဥာဏ္သစ္ တံခါးကုိလည္း ဖြင့္လွစ္ေစ၏၊ ရုပ္လုံးၾကြ လွပကာ ၾကည္ႏူးခ်မ္းေျမ႕မႈကုိလည္း ႏွစ္ၿခိဳက္စြာ ခံစားရ၏၊ ႏွလုံးသား၏အလွသည္ ကမၻာေလာကကၿိုငိမ္းခ်မ္းေစ၏။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေခါင္းေလာင္းကိုလည္း ျမည္ေစ၏။ ျမတ္ဗုဒၶက ႏွလံုးသားလွပသူမ်ားကို  လိုလားေတာ္မူ၏။ သူေတာ္ေကာင္းတို႔ကလည္း  ခ်ီးက်ဴးၾက၏။ ေခတ္စနစ္ကလည္းေတာင္းတ၏။ ႏွလံုးသားလွပသူမ်ားသည္ လူေလာကဝယ္ တိုးတက္သာယာေသာေခတ္ကို တည္ေဆာက္ၾကရမည္႔ ေျခလွမ္းပိုင္ရွင္မ်ားျဖစ္ၾက၏။
        ႏွလံုးသားမလွသူ၊ စိတ္ဓာက္မေကာင္းသူမ်ားႏွင္႔ ဖြဲ႔စည္းထားေသာအဖြဲ႔အစည္းသည္ လွ်င္ျမန္စြာ ပ်က္သုဥ္းသြားႏုိင္၏။ တစ္ဦးတစ္ေယာက္၏ ႏွလံုးသားမလွပမွဳသည္ ပတ္ဝန္းက်င္ကို စိတ္မခ်မ္းသာစရာျဖစ္ေစ၏။ ဒုကၡေရာက္ေစ၏။ အက်ည္းတန္ေစ၏။ ရုပ္ရည္လွပေသာ္လည္းႏွလံုးသားမလွသူ စရိုက္ဆိုးသူမ်ားကို သူေတာ္ေကာင္းတို႔က ဖယ္ၾကဥ္ၾက၏။ လူ႔အသိုင္းအဝိုင္းကလည္း ဖယ္ထုတ္ၾက၏။ လူတို႔၏ႏွလံုးသားသည္ အစဥ္သန္႔စင္ေနရမည္။ စိတ္ႏွလံုးသားလွပဖို႔လို၏။ အရာရာကိုခ်င္႔ခ်ိန္ေဝဖန္တတ္ဖို႔လို၏။ အေတြးအေခၚ နက္ရွုုဳိင္းရင္႔က်က္ဖို႔လို၏။ ယင္းသို႔ျဖစ္ရန္ အဘိဓမၼာပိဋကတ္၌လာေသာ ေမတၱာတရားကို လူသားတို႔၏ႏွလံုးသားႏွင္႔ ဦးေႏွာက္မွာ စြဲၿမဲစြာတည္၍ ကိန္းဝပ္ၿငိကပ္ေနေစၾကရမည္ျဖစ္သည္။
ျမတ္ဗုဒၶညြန္ျပထားေသာ ယင္းေမတၱာသည္ ေလာကမွထြတ္ေျမာက္ေစရာဓမၼလည္းျဖစ္၏။ ေလာက ဘဝနယ္ပယ္အတြင္း အလွအပကုိ ဖန္ဆင္းနုိင္သည္႔ လမ္းညြန္းခ်က္လည္းျဖစ္၏။ လွခ်င္သူမ်ားသည္လည္း လွပသည္ထက္လွေစရန္ ေမတၱာတရားျဖင္႔ဖန္တီးႀကရမည္ျဖစ္သည္။ သုိ႔ျဖစ္၍ အလွအပကုိဖန္းတီးေပးေသာ အလွဖန္တီးရွင္ဆုိသည္မွာ ေမတၱာတရားပင္ျဖစ္ပါသည္။

အလွအပကုိဖန္တီးပုံ   
လွခ်င္သူသည္ အလွအပကုိကုိးကြယ္သူ၊ အလွအပ၏သိကၡာကုိ ရုိေသေလးစာသူ၊ အလွအပ၏ဘက္ေတာ္သားျဖစ္သူ၊ အလွအပသာလွ်င္ ဤလူေဘာင္၏ က်က္သေရကိုေဆာင္နုိင္မည္ဟုု ယုံႀကည္သူမ်ားသည္ အလွအပဟုဆုိေသာ မတၱာတရား၏ ဆန္႔က်င္ဘက္အလွအပနွင့္ ျပဒါးတစ္လမ္း သံတလမ္္းျဖစ္ေသာ စိတ္ဆုိးမႈေဒါသ ႀကမ္းတမ္းရက္စက္မွုေကာဓကို အထူးေရွာင္္ရွားရမည္ျဖစ္သည္။ ေဒါသဓားအမုိးခံရသူသည္ ယမ္္းအုိကြဲပမာ ကုိယ္ကုိလည္းဣေျႏၵမဲ့ မိမိေဒါသတည္းဟူေသာ
ယမ္းစမွန္ၿပီး သူတစ္ပါးကိုလည္းထိပါးရသည္မွာ မ်ားစြာေတြ႔ရ၏၊ မိမိကုိလည္းအရုပ္ဆုိိးေစ၏၊ ေလာကလည္းအႀကီးတန္ေစ၏၊ ေက်ာက္ခဲနွစ္ခုထိပြတ္မိေသာအခါ မီးပြင္႔တတ္သကဲ့သုိ႔ စိတ္ဆုိးျခင္း စိတ္တုိျခင္း ေဒါသမီးခဲရွိသူူတုိ႔အခ်င္းခ်င္း ရင္ဆုိင္ေတြ႔သည္႔အခါ မီးဟုန္းဟုန္းေတာက္ျပီး ပ်က္စီးဆုံးရွုးံမွုမ်ားျဖစ္ႀကရ၏။
ယင္းေဒါသ ေကာဓမီးမ်ားကုိ ေမတၱာခႏၱီေရေအးမ်ားျဖင္႔ ပတ္ဖ်န္းျငိမ္္းသတ္ေပးရမည္ျဖစ္၏။ ေမတၱာပန္းခႏၱီနံ႔သာမ်ားကို ပန္ဆင္လိမ္္းျခယ္ထားရမည္လည္းျဖစ္္၏။ ေမတၱာသည္မွန္ပမာျဖစ္၏။ ေမတၱာထားသူကုိေမတၱာကျပန္လည္၍ အေရာင္ျပန္ဟပ္၏။ ေမတၱာသည္လူသားတုိင္းနွင္႔ မကင္းကြာေကာင္းေပ။ ေမတၱာသည္လူသားတုိ႔၏ ဘ၀ျဖစ္တည္းမႈတြင္ အေျခခံအႀကဆုံးေသာ လိုအပ္ခ်က္ျဖစ္၏။ ထုိ႔ေႀကာင္႔ ျမတ္ဗုဒၶကမိမိအေပၚေဒါသထြတ္လာသူကုိ ေဒါသႏွင္႔ျပန္လည္မေျဖရွင္းရန္ ေမတၱာနဲ႔သာအနုိင္ယူေျဖရွုင္းရန္ ဓမၼပဒ-ဒုတိယအုပ္ ေကာဓဝဂ္ ဥတၱရာဥပါသိကာဝတၳဳ၌ အမ်က္ေဒါသထြက္သူကုိ ေမတၱာျဖင္႔အနုိင္ယူရမည္၊ မေကာင္းေသာစိတ္ထားရွိသူကုိ ေကာင္းေသာစိတ္သေဘာထားျဖင္႔ အနုိင္ယူရမည္၊ ႏွေျမာဝန္တုိသူကုိ ေပးကမ္းစြန္႔ႀကဲျခင္းျဖင္႔အနိုိင္ယူရမည္၊ မဟုတ္မမွန္ေသာစကား ေျပာဆုိသူကုိ အမွန္ေျပာဆုိေသာစကားျဖင္႔ အနိိုင္ယူရမည္ဟုမိန္႔ေတာ္မူထားပါသည္။ (ဓ၊ ႒၊ ၂၊ ၁၉၆)
   ခြင္႔လႊတ္ျခင္းသည္အျပစ္မယူျခင္း၊ သေဘာထားႀကီးျခင္း၊ စိတ္ေနစိတ္ထား ျမင့္ျမတ္ျခင္း၊ သဒၶါၾကည္ျဖဴျဖစ္ျခင္း၊ ေၾကေအးျခင္း၊ ေျပရာေျပေၾကာင္းျပဳျပင္ျခင္းစေသာ သေဘာမ်ားပါ၀င္ေန၏။ ခြင့္လႊတ္ျခင္းသည္ လူတို႔၏စိတ္ဗီဇ၍ ရွိတက္ေသာ သဘာ၀တရားျဖစ္၏။ ခြင့္လႊတ္ျခင္းမရွိလွ်င္ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာလည္း ရွိမည္မဟုတ္ေပ။ ခြင့္မလႊတ္တက္ျခင္းသည္ သေဘာထားညံ့ျဖင္းျခင္း၊ သ၀န္ေၾကာင္ျခင္း၊ မေၾကခ်မ္းျခင္း၊ ရန္တုန္႔မူျခင္းစေသာ အခ်က္အလက္မ်ား ပါ၀င္ေန၏၊ ခြင့္လႊတ္ျခင္းသည္ စိတ္ခ်မ္းေျမ႕ဖြယ္ေကာင္းေသာ ကိစၥတစ္ခုပင္ျဖစ္၏၊ ယင္းသည္ ဘ၀အမွန္ကို ျမင္ေစၿပီး ႀကီးပြားတိုးတက္ရန္ အားအျဖစ္ အေထာက္အကူေပး၏။ မြန္ျမတ္ေသာလက္စားေျချခင္းသည္ ခြင့္လႊတ္ျခင္းျဖစ္၏ဟူေသာ စကားပံုကို ႏွလံုးမူ၍ ခြင့္လႊတ္ျခင္းျဖင့္ လက္စားေျခကာ အလွအပကို ဖန္တီးၾကရမည္ျဖစ္သည္။
        အလွအပသည္ သူ႔ေနရာႏွင့္သူ တန္ဖိုးရွိ၏။ လူတို႔သည္ လွခ်င္ၾက၏။ လွခ်င္သူမ်ားသည္ မိမိႏွင့္ ေလွ်ာက္ပတ္တင့္တယ္စြာ ၀တ္ဆင္ျခယ္သပန္ဆင္မွသာ အလွအပမ်ား ေတာက္ပေပၚလြင္လာမည္ျဖစ္၏။ သူတစ္ပါး ေခ်ာသည္လွသည္ကို မနာလိုတက္သူသည္ ပို၍ပင္ အယုတ္ဆိုးအက်ည္းတန္သြားတက္၏။ ပန္းတစ္ပြင့္တည္းပန္၍ ေခ်ာသူလ်သူကို မနာလိုမႈျဖင့္ မိမိက ပန္းႏွစ္ပြင့္တြဲ၍ ပန္ဆင္ေသာ္လည္း လွခ်င္မွလွေပမည္။
        အေမႊးနံ႔သာမခ်ယ္သေသာ္လည္း လွပေမႊးထံုေနသူကို မနာလို၍ နံ႕သာေရေမႊးမ်ား သံုးေသာ္လည္း ရန႔ံမျပယ္မီသာေမႊးထံုေနမည္။ ပင္ကိုရနံ႔ကား ထြက္လာမည္မဟုတ္ေပ။ လွခ်င္သူမ်ားသည္ မနာလိုကင္း ၀န္တိုရွင္းၾကရမည္ျဖစ္သည္။ သူတစ္ပါး ခ်မ္းသာႀကီးပြားေနမႈ၊ လွပရႊင္လန္းေနမႈ၊ တင့္တယ္ၾကြယ္၀ေနမႈကို ၀မ္းသာၾကည္ႏူးစြာ ၾကည့္တက္သူ၏အၿပံဳး၊ မ်က္လံုး၊ ႏႈတ္ခမ္းအစံုသည္ တင့္တယ္လွပျခင္း၏ အဆင္းတန္ဆာမ်ားျဖစ္၏။
        လူအမ်ားစုသည္ ႏွစ္သိမ့္စဖြယ္ အၾကည့္ေလးတစ္ခ်က္၊ အားတက္စဖြယ္ အၿပံဳးပန္းေလးတစ္ပြင့္ကို လက္ေဆာင္အျဖစ္ လိုခ်င္ၾက၏။ ၿပံဳးၿပံဳးရႊင္ရြင္ေနတက္ျခင္းသည္ စိတ္ခ်မ္းသာမႈကို ေပးစြမ္းႏိုင္ဆံုးျဖစ္၏။ အၿပံဳး၏အစြမ္းထက္ျမတ္မႈသည္ အလြန္ႀကီးမား၏။ ၿပံဳးျခင္းသည္ ေမာပန္းေနသူကို အေမာေျပေစ၏။ စိတ္အားငယ္သူကို စိတ္အားထက္သန္ေစ၏။ ၀မ္းနည္းေနသူကို ၀မ္းသာေစ၏။ လူတို႔၏ ဆိုးရြားေသာဒုကၡမ်ားကို ကုသရန္ အေကာင္းဆံုးေသာ သဘာ၀ဓမၼေဆးနည္းတစ္လက္လည္းျဖစ္၏။
        ၿပံဳးျခင္းကို မခံယူႏိုင္သူသည္ မရွိသေလာက္ပင္ရွားပါး၏။ ဟန္ေဆာင္မႈကင္းၿပီး ပြင္လင္းရိုးသားမႈ အျပည့္ပါေသာ ၿပံဳးျခင္းသည္သာ အဆင္းလည္းလွ၊ အခ်င္းလည္းလွၿပီး အလြန္တန္ဖိုးရွိေသာ အၿပံဳးပန္းျဖစ္၏။ အတြင္းစိတ္မပါဘဲ ဟန္ေဆာင္မႈျဖင့္ ၿပံဳးျပေသာအၿပံဳးသည္ ေကာက္က်စ္မႈမ်ားပါေနေသာေၾကာင့္ တင့္တယ္မႈကင္း၍ ပူေလာင္ျခင္းႏွင့္ ျပည့္ေနေသာအၿပံဳးျဖစ္၏။ ၿပံဳးျပေသာ္လည္း မဲ့ေနသလို ျဖစ္ေနတက္၏။
        အၿပံဳးသည္ တစ္ဖက္လူ၏ စိတ္ႏွစ္လံုးကို သံလိုက္ဓာတ္ကဲ့သို႔ စြဲေဆာင္ႏိုင္စြမ္းရွိ၏။ ကိုယ့္ဘက္ပါလာေအာင္ ညိွဳ႕ဓာတ္လည္းေပးႏိုင္၏။ တစ္ဖက္သားကို စိတ္ခ်မ္းသာေစႏိုင္သည့္အျပင္ မိမိကိုယ္ကိုလည္း စိတ္ခ်မ္းသာေစ၏။ ႏွလံုးသားကို တေျမ့ေျမ့ ရွိဳ႕ၿမိဳက္တက္သည့္ ေသာကမီးကိုလည္း ၿငိမ္းသက္ႏိုင္၏။ ခ်ိဳျမေမႊးႀကိဳင္သည့္ ပန္း၀တ္ရည္ရန႔ံသည္ အရက္ဆယ္မ်က္ႏွာမွ ပ်ားပိတံုးမ်ားကို စြဲမက္ေအာင္ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္သကဲ့သို႔ အၿပံဳး၀တ္ရည္သည္လည္း ေတြ႕ျမင္ရသူတို႔၏ စိတ္ႏွလံုးကို ရႊင္ၿပံဳးခ်မ္းေျမ့ေအာင္ စြဲေဆာင္ႏိုင္၏။
        ၿပံဳးျခင္းသည္ အိမ္ထဲ၌ ခ်မ္းသာသုခကိုေပး၏။ လုပ္ငန္းခြင္၌ မ်က္ႏွာပြင့္လန္းေစ၏။ မိတ္ေဆြလည္း တိုးပြားေစ၏။ မိတ္ေဆြအခ်င္းခ်င္း၏ အထိမ္းအမွတ္လည္းျဖစ္၏။ ၿပံဳးျခင္းအမူအရာသည္ ေမတၱာ ေရေသာက္ျမစ္မွ ေပါက္ဖြားလာ၏။ ေမတၱာမွ ေပါက္ဖြားသီးပြင့္လာေသာ အၿပံဳးပန္း၊ အၿပံဳး၀တ္ရည္၊ အၿပံဳးရန႔ံသည္ ရုပ္ကိုလည္းလွေစ၏။ စိတ္ကို္လည္းႏူးညံ့ေစ၏။ လွခ်င္သူမ်ားသည္ အၿပံဳးပန္းကိုပန္၍ အၿပံဳး၀တ္ရည္ကိုေသာက္ကာ အၿပံဳးေဆးကိုမွီ၀ဲလွ်က္ ေမတၱာေရေသာက္ျမစ္မွ ေပါက္ဖြားလာေသာ အၿပံဳးျဖင့္ အလွအပကို ဖန္တီးၾကရမည္ျဖစ္သည္။

အရုပ္ဆိုးရေသာအေၾကာင္းမ်ား
        အမ်က္ေဒါသႀကီးသူ၊ စိတ္တိုသူ၊ စိတ္ဆက္သူသည္ ယၡဳဘ၀၌လည္း အရုပ္ဆိုး၏။ ေနာင္တမလြန္ ဘ၀မ်ား၌လည္း အရုပ္ဆိုးရဦးမည္ျဖစ္၏။ ေရႊေငြရတနာ အဆင္းတန္ဆာတို႔သည္ ထိုအရုပ္ဆိုးမႈကို မဖံုးကြယ္ႏိုင္ေျခ ေလာက၌ အခ်ိဳ႕ေသာေယာကၤ်ားမိန္းမတို႔သည္ ေဒါသထြက္ေလ့ရွိ၏။ အနည္းငယ္မႏွစ္သက္ဖြယ္ စကားကိုဆိုသည္ရွိေသာ္ ေဒါသထြက္၏။ ထိုသို႔ေသာေဒါသပိုင္ရွင္သည္ ယၡဳဘ၀မွေသလြန္လွ်င္ အပါယ္ေလးဘံုသို႔ က်ေရာက္တက္၏။ အပါယ္ဘံုသို႔မက်ဘဲ ေကာင္းမႈကံတစ္ခုခုေၾကာင့္ လူ႔ျပည္သို႔ေရာက္ခဲ့ပါမူ အဆင္းမလွ၊ အရုပ္ဆိုးျခင္းတို႔ျဖစ္တက္၏။ (ဓ၊ ၃၊ ၂၄၅)
        အဆင္းမလွအရုပ္ဆိုးျခင္း၏တရားကိုယ္သည္ ေဒါသျဖစ္၏။ ေဒါသကို အ႒သာလိဏီအ႒ကထာတြင္ ၾကမ္းတမ္းေသာ ကိုယ္ စိတ္တို႔၏ ျဖစ္ေၾကာင္းျဖစ္ရာ လကၡဏာရွိ၏။ ကိုယ္ စိတ္တို႔ကို ၾကမ္းတမ္းခက္ထန္ေစ၏။ ဟူ၍ ဖြင့္ဆိုထားပါသည္။
        ဥပမာ - ေဒါသသည္ လွံတံစသည္ျဖင့္ ပုတ္ခတ္အပ္ေသာအခါ ေမြကဲ့သို႔ ၾကမ္းတမ္းျခင္းလကၡဏာရွိ၏။ ေတာမီကဲ့သို႔ မိမိမွီရာပုဂၢိဳလ္ကို ပူေလာင္ေစျခင္းကိစၥရွိ၏။ ျမားဆိပ္၊ ေမြဆိပ္တက္သကဲ့သို႔ ေဖါက္ျပန္ေသာအားျဖင့္ ပ်ံ႕ႏွ႔ံျခင္းကိစၥရွိ၏။ ရအပ္ေသာအခြင့္အလမ္းရွိေသာ ရန္သူကဲ့သို႔ မိမိကုိယ္ကိုလည္းေကာင္း၊ သူတစ္ပါးကို လည္းေကာင္း၊ ဖ်က္ဆီးတက္ေသာတရာဟု ထင္ေသာအျခင္းအရာရွိ၏။ အဆိပ္ႏွင့္ေရာေသာေဆးကဲ့သို႔ ရန္ၿငိွဳးဖြဲ႕ျခင္း၏ နီးစြာေသာအေၾကာင္းရွိ၏။ သို႔အတြက္ေၾကာင့္ အရုပ္ဆိုးရပါသည္။ (ဘိ၊ ႒၊ ၁၊ ၂၉၉)

ရုပ္ေခ်ာျခင္း အက်ည္းတန္ျခင္းတို႔ ကြဲျပားရပံု
        ေလာက၌လူသားတို႔သည္ ရုပ္ရည္ေခ်ာေမာျခင္းကို ဂုဏ္တစ္ရပ္ဟု ထင္ျမင္ၾက၏။ အသားအရည္ဆိုေျပကာ အဆင္းလွသူမ်ားကို လူအမ်ားက ကုသိုလ္ကံေကာင္းသူဟုေျပာဆုိၾက၏။ ထို႔ေၾကာင့္ လူသားမ်ားသည္ အဆင္းလွပခ်င္ၾက၏။ ခ်မ္းသာျခင္းကိုအလိုရွိေသာသူတို႔သည္ ေန႔မအားညမနား စီးပြားဥစၥာရွာေဖြေနသကဲ့သို႔ အဆင္းလွပေစရန္အတြက္ ေန႔စဥ္ႏွင့္အမွ် ဆင္ယင္ခ်ယ္သေနၾကရကုန္၏။ အ၀တ္အစားမ်ားကို တစ္မ်ိဳးၿပီးတစ္မ်ိဳး ၀တ္ဆင္ေနၾက၏။ ခႏၶာကိုယ္လွပေစရန္ ေခတ္မွီကိရိယာမ်ားျဖင့္ ေန႔စဥ္ျပဳျပင္ေနၾက၏။ သို႔ေသာ္လည္း ပင္ကိုမရွိပါက မည္မွ်ပင္ ၀တ္ေကာင္းစားလွတို႔ျဖင့္ ျပဳျပင္ေနေစကာမူ မလွပသည့္အျပင္ အက်ည္းတန္အရုပ္ဆိုးေနတက္၏။ ပင္ကိုအားျဖင့္ လွပေနေသာသူမ်ားမွာမူ သင့္တင့္ေသာ၀တ္ေကင္းစားလွမ်ားကို ၀တ္ဆင္ေစကာမွ်ျဖင့္ လွပေစ၏။ အခ်ိဳ႕လူမ်ားမွာ ျမင္သူတိုင္းက ေငးၾကည့္ရေလာက္ေအာင္ လူမကနတ္တမွ် ၾကည့္မကုန္ရႈမ၀ အလွႀကီးလွ၏။ ဤသို႔ျဖင့္ ရုပ္ေခ်ာျခင္း အက်ည္းတန္ျခင္းဟု ကြဲျပားလွ်က္ရွိ၏။
        သို႔ရာတြင္ လူသားတို႔သည္ အဆင္းလွလိုၾက၏။ အဆင္းလွျခင္း၏အေၾကာင္းကိုလည္း သိခ်င္ၾက၏။ ဘုရားရွင္ လက္ထက္ေတာ္က သုဘလုလင္သည္ ဤသို႔ကြဲျပားရျခင္းကိုသိခ်င္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမတ္ဗုဒၶအား လူအခ်င္းခ်င္း တူပါလွ်က္ ရုပ္ေခ်ာရျခင္း အက်ည္းတန္ရျခင္းတို႔၏ ကြဲျပားရပံုကို ေမးေလွ်ာက္၏။ (ဓ၊ ၃၊ ၂၄၃)
        ထိုအခါ ျမတ္ဗုဒၶက - ခ်စ္သားသုဘလုလင္ ေလာက၌လူသားတို႔သည္ ရုပ္ရည္လွပျခင္းကိုသာ အလိုရွိၾက၏။ ရုပ္ဆိုးျခင္းအက်ည္းတန္ျခင္းကို အလိုမရွိၾကေပ။ သို႔ေသာ္ လူအခ်င္းခ်င္းတူပါေသာ္လည္း အမ်က္ေဒါသ ေရွ႕ထားေသာပုဂၢိဳလ္ႏွင့္ ေမတၱာတရားေရွ႕ထားေသာပုဂၢိဳလ္ဟု ႏွစ္မ်ိဳးႏွစ္စားကြဲျပားေန၏။ ထိုတြင္ ေဒါသေရွ႕ထားေသာသူသည္ အရုပ္ဆိုး၍ ေမတၱာတရားေရွ႕ထားေသာသူသည္ ရုပ္အဆင္းလွပရ၏။ ဤသို႔စိတ္ေစတနာတို႔၏ ကြဲျပားမႈေၾကာင့္ ရုပ္ေခ်ာျခင္း အက်ည္းတန္ျခင္းတို႔ ကြဲျပားရျခင္းျဖစ္၏ဟု မိန္႔ေတာ္မူပါသည္။ (ဓ၊ ၃၊ ၂၄၅)

No comments:

Post a Comment